Besiktning

Då bilen i mitt fall innan ombyggnad var ett så kallat helfordonsgodkänt fordon så behöver bilen besiktas som ett ombyggt fordon. Den första besiktningen görs av SFRO (Sveriges Fordonbyggares RiksOrganisation). Gå in på www.sfro.se för att hitta din lokala besiktningsman. Bor du i Jönköpingstrakten kan det bli Bosse Bildoktorn som kommer hem till dig.  

I mitt fall fick jag bland annat anmärkning på att fastsättning av bakre batterilådan behövde förstärkas. En nödstopp inne i kupén behövdes också samt en brandsläckare i bagageutrymmet. Allt för att förbättra säkerheten. När SFRO godkänt fordonet så var nästa steg att registreringsbesikta fordonet hos bilprovningen.

Där blev det stopp….

Vid mitt första försök fick jag underkänt för att jag inte hade papper på att motor, kontrollenhet etc  var EMC–godkända. Detta var dock ett felaktigt beslut enligt min uppfattning eftersom det inte står något som helst i vägverkets författningssamling om att EMC tester behövs för ombyggda fordon. Bilprovningens ståndpunkt var dock att mitt fordon inte kunde klassas som ombyggt eftersom man då måste bygga om drivsystem och broms- eller styrsysstem. Dvs jag hade bara byggt om drivsystemet och 2 av 3 system måste vara ombyggda. Detta hade SFRO upplyst mig om tidigare men eftersom jag tyckte regeln var helt vansinnig så tog jag striden (som jag efter många diskussioner med myndighetspersoner tyvärr till sist förlorade).

Så jag bytte alla bromsklossar, bromsskivor och bromsok och modifierade infästningen av bromsarna så att även bromssystemet blev utbytt. Ny SFRO besiktning utan anmärkning! Sedan var det dags för registreringsbesiktning nummer 2.... Som blev underkänd igen för att jag inte bytt HELA bromssystemet. Vansinnigt!!!  Det blev ett nytt varv med flera myndighetspersoner igen och efter många om och men så kom vi överens om att huvudbromscylindern skulle bytas också.

Så jag hittade en begagnad bromscylinder från en Opel och fick göra en hel del modifikationer för att få den att passa. SFRO fick komma igen och göra en ny besiktning och sedan var det dags för den tredje registreringsbesiktningen... Som till slut blev godkänd.

EUFORI!!!

Det tog ca 9-10 månader att göra konverteringen men 1,5 år att få den genom byråkratin!!!

Så ett tips: Byt bromsar och huvudbromscylinder innan besiktningen, det lönar sig!

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)