Byggbeskrivning
Steg 1: Demontering
Först behöver motor, växellåda, avgassystem, bensintank, kylare, luftfilter, kopplingspedal mm mm demonteras. Ett kul men slabbigt jobb. Det blev ganska mycket skrot över som fortfarande finns kvar i garaget...
Steg 2: Installation av elmotor och växellåda
Leverans av motor monterad direkt på en växellåda. Växellådan har modifierats och innehåller bara 2:an och 3:ans växel.
Motorn lyfts på plats. Gott om plats i motorrummet än så länge...
Motorfäste tillverkades som håller motor men även höger drivaxel på plats
Steg 3: Montering av batterilådor
2 batterilådor fram för två plus tre 12V batterier och en större låda bak för sju 12V batterier, seriekopplade för totalt 144V.
Fastsättning av bakre lådan förstärktes senare med kraftigare lastremmar. Reservhjulet står numera i garaget och följer inte med på färd. Batteriladdaren syns även på bilden.
Steg 4: Montering av styrservo och vacuumpump
Eftersom den hydrauliska styrservopumpen försvann med motorn så ersätts den av en elektrisk styrservopump från Opel Astra.
Undertrycket till bromsarna försvann också med motorn och ersätts med en elektrisk pump från Volvo V50. På bilden syns också en extra vacuumbehållare i form av ett avloppsrör...
Steg 5: Inkoppling av elektroniken
Styrelektronik, DC/DC omvandlare för laddning av 12V batteriet, huvudkontaktor, backkontaktor, startrelä, och 400A säkring(!) placeras ovanför växellådan. Även batterikablar syns på bilden (70mm2).
Steg 6: Interiören
På bilden syns en enkel voltmätare för att se status på batterierna. Nere vid växelspaken syns också en strömställare för fram och back. Nödstoppen sattes dit på uppmaning av SFRO för att kunna bryta strömmen om bilen skulle skena av någon anledning.
Steg 7: Besiktning
Såja, då var det klart och dags för besiktning... Det var en helt annan historia och lika mycket jobb (nästan) som att bygga själva bilen. Se Besiktning för mer info.
Det var kanske en lite väl kortfattad byggbeskrivning men mer detaljer kommer ev senare...