Blogg

RSS

Besiktad utan anmärkning

18 Jul 2016

Nu är bilen besiktad utan anmärkning och har rullat ca 30 mil sedan dess. De nya batterierna på 115 Ah styck fungerar fint. Som längst har jag kört 35km utan att bilen tappat kraft.  

Nya batterier

28 Apr 2016

Det blev nya blybatterier då lithium-jon fortfarande är alltför dyra (tycker en smålänning...) Snart börjar den rulla igen! :-) 

Värmekabel

13 Jan 2015

Värmekabel är nu inköpt för uppvärmning av batterierna, installation i de 3 batterilådorna återstår. Funderar samtidigt på om jag skall uppgradera till Lithium-jon batterier...

Repotage i Corren 2

19 Jul 2013

Nu även med själva artikeln i Corren.

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/el-fantaster-laddar-for-fullt-6453175-artikel.aspx

Repotage i Corren

19 Jul 2013

Repotage om elbilen i Corren och på 24Corren.se

http://www.24corren.se/?category=5017163&clip=6452434&date=latest&startTime=0m0s

 

Solpanelerna på plats

7 Apr 2013

Äntligen är solpanelerna på plats. Solens strålar direkt ner i "tanken" som minskar milkostnaden till låga 0 Kr/mil. Mumma för en smålänning :-)

Ny besiktning

3 Apr 2013

Så har ett år gått och det blev dags för en ny besiktning idag. Till min stora glädje gick bilen igenom utan anmärkning. Besiktningskillen fällde dessutom följande kommentar: "Den var häftigare än alla sportbilar jag kört" :-)

Beställning av solceller

11 Mar 2013

Äntligen har min ansökan av solcellsbidrag blivit godkänd. Genast skickade jag in beställning på offerten jag fått tidigare. Det blir 20 kvadratmeter på villataket med en toppeffekt på 3 kW. Årsproduktionen blir ca 2700 kWh vilket borde räcka till samtliga elbilsladdningar på hemmaplan. Den el som blir över går till husets behov eller så säljs den vidare till min elleverantör. Installationen blir förhoppningsvis i slutet på mars. Väntar med spänning...

Test av värmeelementet

11 Feb 2013

Testade värmeelementet ordentligt ikväll. Temperaturen i bilen ökade från runt 0 grader till 20-25 grader på ca 10 minuter så det var helt ok resultat. Tyvärr så brände jag mitt andra specialrelä av någon anledning, ett solid state relä för att kunna bryta likström upp till 40A. Värmeelementet drar bara ca 10-15A men reläet fastnade i "till-läge" i alla fall. Så det blir till att köra med full värme tills jag löst problemet. Men det är ju fortfarande minusgrader utanför knuten så det är inga större problem.

Nytt värmeelement

27 Jan 2013

Äntligen har värmeelementet kommit. Förhoppningsvis ger det bättre avisning av vindrutan samt några extra plusgrader till i kupén :-) Det ska ge dryga 1500W, vi får se om det håller vad det lovar...

Besiktningshistoria

17 Jan 2013

Nu finns även min historia om hur mina besiktningar gick till på hemsidan, se BESIKTNING. Eftersom jag tyckte att regelverket var helt vansinnigt och bara hindrade och fördyrade ombyggnad till elfordon så ifrågasatte jag de regler som finns för ombyggt fordon.

Efter att ha brottats med Transportstyrelsen och Bilprovningen i över 1 års tid så fick jag tills slut ge mig och göra de, enligt min och mångas uppfattning, meningslösa ombyggnader som reglerna kräver.

Vinterkörning

9 Jan 2013

Har nu skaffat vinterdäck till bilen så den går att köra även vintertid. Före jul körde jag i 3-4 minusgrader och det fungerade utmärkt. Dock lite kallt då mitt värmeelement ger för lite värme. Har därför beställt ett speciellt element, avpassat för 144V likström. Hoppas det kommer snart!

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)